Karen-Gideon.reismee.nl

De laatste dag

Sawasdee krap/ka allemaal,

Wanneer we wakker worden weten we dat alweer de laatste dag van onze vakantie is aangebroken. Het wordt een lange dag want we vliegen pas aankomende nacht om 2 uur naar Nederland. We hoeven nog niet uit te checken want we hebben de kamer een extra nachtje geboekt zodat we ons vanavond nog even op kunnen frissen voor we naar Bangkok rijden.

We huren voor de verandering weer eens een scootertje. Het is hier wat drukker dan we gewend zijn, maar Gid stuurt het scootertje moeiteloos door de drukke straten van Pattaya. Eerst naar het busstation waar we 2 plekken reserveren voor de bus van Pattaya naar Bangkok Airport. Om half 7 zullen we worden opgepikt bij ons Aromdee Hotel. Net zoals al ons andere vervoer deze vakantie gaat het allemaal erg soepel om de kaartjes te regelen en dat is wel zo relaxt.

Met de kaartjes op zak gaan we op zoek naar ‘the Sanctuary of Truth’, het Heiligdom van de waarheid, een houten tempel die aan de noordkust van Pattaya ligt. We nemen een package deal waarbij we de tempel kunnen bezoeken, een boottochtje maken, een voetmassage krijgen en een dansvoorstelling te zien krijgen. De traditionele dansvoorstelling stelt niet heel veel voor, maar de meeste toeristen laten zich toch vermaken omdat er ook een clowneske vechtact bij zit. Wanneer we naar de tempel lopen, krijgen we nog de mogelijkheid om op een olifant te rijden maar zoals al vaker gezegd…Daar doen we niet aan mee aangezien de olifanten op de meeste plekken worden uitgebuit en wij deze toeristische actie niet willen helpen in stand te houden. Wel voeren we deze prachtige dieren een tros bananen en het blijft een mooi gezicht wanneer de olifanten dankbaar de bananen uit Ka's hand eten.

De geheel uit tropisch hardhout opgetrokken tempel ligt pal aan zee en hij is versierd met fantastische uit hout gesneden beelden. Naast de tempel een grote werkplaats waar je kunt zien hoe de beelden worden gemaakt. De bouw is in 1981 begonnen en de tempel zal zo’n 50 a 60 meter hoog zijn en niet honderd zoals in onze gids staat vermeld. Desondanks is het een imposant bouwwerk en we kijken onze ogen uit. Het is zo gedetailleerd dat je niet uitgekeken raakt. We zijn er nog voor de busladingen chinezen weer worden gedropt dus het is lekker rustig en we wandelen op ons gemak door dit heiligdom.

Eenmaal buiten bezoeken we de werkplaats en daar stappen we ook in een bootje dat ons een rondje in een grote vijver laat maken. Gid heeft zijn Cambodjaanse Angkor Wat shirt aan en het personeel reageert weer enthousiast. De bootsmannen zijn allen Cambodjaan en wanneer Gid er een soepel ´Chumreupsooa´ uitgooit is de vriendschap gauw gesloten. We stappen in het bootje en krijgen ook een verse gekoelde kokosnoot. Met 1 riem stuurt de gondelier gemakkelijk over het water. Ka voert de vele vissen die in de vijver zitten en de grotere vissen zwemmen langs het bootje mee met ons.

Onze Cambodjaanse vriend laat Gid ook een stukje roeien op de traditionele manier en even later leggen we aan bij een paar steigers in het midden van de vijver. Of we de vissen willen voeren. Welja, we gaan all the way en Gid koopt voor 20 Baht een lullig dood visje dat aan een hengel wordt gehangen. Nadat de Cambodjaan de vissen verzameld door een geluid te maken dat wij nog niet kenden, zwemmen tientallen grote vissen onder de vlonders door. Fotocamera klaar voor het plaatje en Gid hangt het visje in het water. Voor we het weten een grote plons en Gid staat zielig met een bamboehengel en een touwtje in zijn hand. Barracuda grinnekt de Cambodjaan en Gid realiseert zich dat hij dat wel eerder had mogen zeggen. Nog geen tien minuten geleden had Gid lekker zijn handen in het water en we beseffen dat we mazzelen dat hij al zijn vingers nog heeft.

Surprised
We gooien er nog 20 Baht tegenaan en dit keer hangt Gid het visje vlak boven het water. De grote karpers en barracuda´s zwemmen er vlak onderdoor en een van de barracuda trekt aan het langste eind en verschalkt zijn trofee. We vinden het leuker om giraffen en olifanten te voeren.

Na de voetenmassage die nog op het programma stond, pakken we ons scootertje weer en rijden richting Walking Street waar we gisteren zo lekker gegeten hebben. Ons maagje knort en we gaan hier een lekkere verlate lunch gebruiken. Onderweg ineens een gil van Ka. Ze heeft het monniksbeeldje gespot waar we al weken naar op zoek zijn. Gid was er zo in volle vaart voorbij gereden maar Ka, oplettend als altijd, mist het beeldje niet. We hadden eigenlijk de hoop al opgegeven dat we het beeldje dat we voor Gid´s moeder zouden meenemen nog zouden vinden, dus wat een mazzel dat we deze nog op de laatste dag tegenkomen.

Na de maaltijd op Walking Street rijden we naar ons hotel. Opfrissen, laatste spullen inpakken en om half 7 zitten we keurig in de lobby te wachten tot we worden opgehaald. We krijgen een afscheidsdrankje en dan begint de terugreis. Met slechts een paar minuten vertraging pikt de minivan ons op om ons naar de busterminal te brengen. Een uurtje later zitten we in de bus die ons naar Bangkok Airport vervoert.

Helaas vertrekt het vliegtuig van China Airlines ook op Thaise tijd en in plaats van 2 uur wordt het 3 uur voor we opstijgen.

Wat hebben we een fantastische vakantie gehad en wat hebben we veel beleefd. De komende dagen zullen we er vast veel aan terug denken. De Ka en Gid lovetour zit er weer op voor dit jaar maar er volgen er vast nog velen. We hebben weer enorm genoten.

Allemaal bedankt voor de leuke reacties en berichten. Een warme knuffel voor jullie. Sawasdee krap/ka, Chumreuplear en tot gauw.

Wink

Liefs K&G