Karen-Gideon.reismee.nl

Bangkok, the Scam

Hoi allemaal,

In dit verhaal de andere kant van Bangkok. De Thai kunnen enorm aardig en vriendelijk zijn, maar in Bangkok moet je ook voorzichtig zijn. Aan alle kanten probeert men je op te lichten en daar kwamen we vandaag al snel achter.

Na het ontbijt wandelen we richting Democracy Square. We willen namelijk de Phu Khao Thong bezoeken, een 70 meter hoge tempel die over Bangkok uitkijkt. Voor we daar aankomen worden we aangesproken door een man. Hij wil ons helpen aangezien wij op onze kaart kijken. Hij is leraar op de school hierachter en wil ons graag wegwijs maken in Bangkok. Hij informeert waar we vandaan komen, hoelang we hier al zijn en hoelang we nog blijven. Het lijk door zijn vragen op een aflevering van 'oplichters in het buitenland' en alle alarmbellen gaan rinkelen. Terecht naar blijkt, want met allerlei smoesjes en praatjes probeert hij ons een tuktuk aan te smeren die ons voor 20 baht de hele dag wil rondrijden. Ze laten ons alles zien en brengen ons terug naar de tempel die nu toch gesloten is en vanmiddag pas weer open gaat. Hij legt uit dat we speciale groene tuktuks moeten hebben en laat er nu net eentje stoppen... Terwijl de man op een stuk papier schrijft waar we onze tickets voor de trein etc. moeten kopen. Zij zullen ons wel helpen. Ja, van ons geld af, dat lijkt wel zeker. Gid laat weten dat we geen gebruik wensen te maken en dat we te voet verder willen gaan. Dan slaat de sfeer om. De man begint te schelden en spreekt ineens veel beter engels. De vriendelijke lach is verdwenen nu hij zijn potentiele prooi aan zich voorbij ziet gaan. Ook de tuktuk bestuurder staat wat beteuterd te kijken. Wij lopen weg terwijl de man nog een tirade afsteekt en heftig gebarend dat we op zijn nederlands 'op moeten rotten'. Wanneer we verder wandelen zien we even later de tuktuk bestuurder klaar staan om op het juiste moment weer in te springen bij het volgende slachtoffer. Met dank aan Kees van der Spek en zijn programma. We hadden ze snel door. ;-)

Deze dag worden we nog twee keer aangesproken door een 'leraar'. Bij de laatste worden we zelfs wat cynisch. 'What a coincidence, you're the third teacher already', waarna de man snel afhaakt. Opgepast dus voor leraren in Bangkok.

Ook elders probeert men ons op te lichten. Sowieso lachen de tuktukrijders zich een breuk om wat wij betalen voor de relatief korte ritjes, maar ook bij de rivierboten betaal je snel teveel. Met een lach proberen ze 600 baht voor een bootticket te vragen terwijl de prijs eigenlijk 40 baht is. Wanneer je zegt dat je graag het ticket van 40 baht wil hebben wordt men ineens heel onvriendelijk. Gelukkig weten we dat we aan boord een normale prijs voor het kaartje betalen. We vinden het allebei wel heel vervelend dat de meeste vriendelijkheid verdwijnt zo gauw men merkt dat er bij jou weinig te halen valt. Gelukkig zijn onze ervaringen elders in Thailand anders en weten we dat de Thai ook echt aardige mensen kunnen zijn. Maar voor diegenen die naar bangkok gaan...Jullie zijn gewaarschuwd. 100 baht/120 baht is een meer dan genereuze prijs voor een rit met de tuktuk.

Naast de vervelende ervaringen hebben we wel een leuke dag gehad. Het uitzicht vanaf de Golden Mount was mooi en we hebben ook een paar tempels bezocht. De rivier op en neer gevaren en lekker genoten van het heerlijke weer. Hoewel de warmte nog steeds een beetje wennen is. Het is een graad of 32 en hoewel ietsje bewolkt, zien we toch ook regelmatig het zonnetje. Zometeen weer even een relaxte foot massage en een lekkere curry op Khao San Road en morgen lekker de jungle in. We vertrekken op tijd naar een van de grootste nationale parken waar we overmorgen een lange wandeling gaan maken. Wel onder begeleiding van een gids want er komen nog altijd tijgers, olifanten, allerlei slangen en andere gevaarlijke dieren voor. En we willen niet als Jim Thompson eindigen. ;-)

liefs, Ka en Gid

Suzje

Hi Ka en Gid, wat fijn om weer te kunnen lezen wat jullie allemaal meemaken. Wacht met smart op de foto's erbij! :) Jullie hebben in deze korte tijd al veel meegemaakt zeg. Bijzonder ook dat je al zo snel in aanraking komt met die oplichters. Erg jammer. Wel goed dat jullie het al snel door hadden. De mooie tripjes, massages en lekkere curry's maken dit vast weer helemaal goed. Keep on writing en vooral keep on enjoying!! Dikke kus vanuit Amsterdam

Marjolein

Jeetje wat een engerds daar. Goed van jullie dat jullie het snel doorhadden!! Nu op naar de binnenlanden en genieten van de natuur. Dan zijn jullie dit weer snel vergeten. Enjoy! Liefs

Mariet

Pfffffff wat goed dat jullie alert waren ,goede intuïtie,zou toch zonde zijn van je geld! Mooie foto,s.Geniet in het park ! Liefsxxx

Cathalijne

Wat knap dat jullie je dag niet lieten verpesten, want het is toch heel onaangenaam allemaal. Chapeau. Voetmassages helpen natuurlijk ook... ;-)

Marieke

Engerds of niet, het is weer een heerlijk avontuur! Ik geniet van de verhalen, net of ik in jullie rugtas meereis ;-)

André

Ja je moet idd soms oppassen. Gelukkig zijn jullie met zijn tweetjes. Geniet nog lekker. X

John Sengers

Wat een ervaring. Als farang wordt je vriendelijk ontvangen, maar dan ook om het geld. Een paar woordjes Thais doet al wonderen. Jullie zijn al ervaren genoeg om niet geript te worden. Veel suc6 met jullie verdere reis.
Sanouk, may mie phan haa khun Thai

Johan dolstra

Hebben wij net ook gehad. Haha ze hebben ons alleen half Bangkok al door gereden ;) toen we bij een belachelijke dure winkel niks kochten ( moesten we heen want dan kreeg de chauffeur een coupon voor diesel. Allemaal heel raar.