Karen-Gideon.reismee.nl

De snorkels

De snorkels

Na ons vaste ochtendritueel, namelijk een lekker ontbijt, bij het naast onze bungalow gelegen Moo4, worden we om kwart voor 10 opgepikt door een taxi. De taxi is al goed gevuld met toeristen die net als ons vandaag op snorkelavontuur gaan. Op vijf minuten rijden ligt een speedboot op ons te wachten. Gewillig laten zo’n 30 avonturiers zich aan boord hijsen. We krijgen een paar flippers in onze handen gedrukt en onze rit kan beginnen. Veel Fransen en Chinezen (waarvan we hopen dat ze een beetje kunnen zwemmen want dat is altijd afwachten) en een Nederlands gezin. Gespannen varen we naar het eerste eiland dat op ongeveer een kwartiertje varen ligt.

We zullen vandaag 4 eilanden aandoen waar we steeds 3 kwartier krijgen om het onderwaterleven te verkennen. We zijn happy want de snorkels passen dit keer prima zodat we niet gorgelend met zeewater het water in onze bril voelen lopen. Op dit eerste eiland is het zicht onderwater troebel en ook het koraal is niet erg kleurrijk. Vissen zien we nauwelijks dus voor het gemak zijn we ook de naam van het eiland vergeten.

Nadat iedereen uit het water is geplukt varen we naar Koh Wai, op een klein half uurtje racen. Hier is gelukkig een onderwaterwereld zoals we die nog van de Fiji eilanden kennen. Prachtig gekleurde vissen die tussen het vele koraal zwemmen. Het is net alsof je in een tropisch aquarium aan het zwemmen bent. Gelukkig is er ruimte genoeg zodat je niet met dertig man op een vierkante meter loopt te stoeien. Er zijn ook veel zee-egels die gevaarlijk hun stekels omhoog houden en met fluoriserend blauwe lichtjes waarschuwen voor hun aanwezigheid. Voetjes omhoog houden dus. Je kunt snorkelend met de vissen mee zwemmen aangezien ze zich niets aantrekken van ons bebrilde stalkers. Heel bijzonder!

Op het derde eiland wordt er geluncht en natuurlijk ook weer gesnorkeld. In het ondiepe water liggen veel zeekomkommers (die zien er niet aantrekkelijk uit) en iets dieper is het water weer te troebel. Tot onze vreugde hebben ze het beste voor het laatst bewaard. Helaas niet de waterschildpad waarop we hadden gehoopt maar wel tientallen verschillende soorten felgekleurde vissen tot soms wel een halve meter lang. Genieten dat doen we en af en toe kijken we elkaar onderwater even aan. Life’s good.

Halverwege de middag worden we weer aan wal gezet maar ons energielevel is hoog genoeg om toch nog even naar de Klong Phlu watervallen te rijden want op een fotootje zagen we dat deze toch wel de moeite waard zijn om te bekijken. Helaas bleek het fotootje waarschijnlijk van een andere waterval te zijn want er eenmaal aangekomen is het niet interessanter dan de waterval die we eerder al bezochten. Je kunt er wel zwemmen maar wij hebben vandaag genoeg in het water gelegen. Dan nog maar even de shops in, t-shirts en een monnik staan nog op het lijstje, maar ook vandaag geen succes.

Het is ons laatste avondje op Koh Chang en we nemen gepast afscheid met een heerlijke curry in ons favo restaurantje Tatum. Gid gooit er nog een Thaise massage tegenaan en daarna gaan we beginnen met het inpakken van onze tassen. Morgen trekken we weer verder. Het afscheid van Thailand komt na vijf weken angstvallig dichtbij. Ons laatste nachtje zullen we doorbrengen in Pattaya. Dat ligt nog maar twee uurtjes van het vliegveld waar we dinsdagnacht weer de vlucht naar huis moeten pakken.

Tot gauw, knuffel K&G