Karen-Gideon.reismee.nl

Wist je dat Cambodia

Jazeker, daar zijn we dan met een nieuwe versie van:

Wist je dat... dat.... dat.....

Laughing
Cambodja style

Wist je dat:

Cambodja 15,5 miljoen inwoners telt.
Khmer hier de voertaal is.
Phnom Penh de hoofdstad is van Cambodja.
Je met US dollars betaalt en voor kleinere bedragen met de Cambodiaanse riel
1000 riel ongeveer 22 eurocent is (0,22 euro).
Cambodja vooral populair is onder reizigers vanwege de Angkor Wat tempels
De Rode Khmer (radicaal communistische partij Kampuchea) met als leider Pol Pot) 3 jaar 8 maanden en 20 dagen aan de macht zijn geweest: van 1975 tm 1979.
Pol Pot stelde het agrarisch socialisme in, waardoor hij stadsbewoners dwong te verhuizen naar het platteland om op collectieve boerderijen te werken en dwangarbeid te verrichten.
De gecombineerde effecten van dwangarbeid, ondervoeding, slechte medische zorg en executies resulteerden in de dood van ongeveer 30% van de Cambodjaanse bevolking. In totaal zijn naar schatting 2 tot 4 miljoen mensen gestorven.

Cry

De Tuol Sleng gevangenis (S-21) in Phnom Penh en de killing fields in Choeung Ek erg indrukwekkend zijn om te bezoeken.
Ze hier rechts rijden.
Je veel armoede ziet: veel zwervers, soms meerdere gezinnen die op straat leven, moeders die met drie kleine kinderen op de stoep liggen te slapen. Heel sneu om te zien.
Je veel mensen ziet met ontbrekende ledematen. We hebben talloze bedelaars gezien met stompjes: of ze hadden geen benen, of geen handen of onderarmen, of een combinatie van bovenstaande.
We zo gewend zijn geraakt om dit te zien dat we bij de eerste persoon die we in Thailand in een rolstoel zagen zitten we meteen scanden of deze persoon benen had.
Er in Cambodja veel landmijnen liggen aan de grensstreek waardoor je maar beter niet van de paden kunt afwijken.

Dit advies voor de missing limb peope helaas te laat kwam.
Ze op tv beelden lieten zien van een scooterrijder die bij een ongeluk was omgekomen: hij lag dood op straat en alles werd gefilmd en uitgezonden. Akelig om dit te zien.
De marktverkopers hier zeer proactief zijn en je altijd aanspreken of roepen, soms al ben je 15 meter van ze vandaan en staan zij aan de overkant van de straat.
Je hier wel 30x per dag wordt gevraagd of je een tuktukritje wilt.
Een tuktuk in Cambodja eruit ziet als een koets op 2 wielen, bevestigd aan een scooter.
Je voor een kort ritje in de tuktuk 1,5 dollar betaalt. De prijs van tevoren afspreken en afdingen is erg aan te raden.
De weglooptruc van Gid erg helpt bij het afdingen.
Je hier veel markten ziet, waar je heel veel prullen kunt kopen.
De straten hier over het algemeen heel vies zijn en er langs de weg veel afval ligt.
Cambodja vroeger een kolonie is geweest van de Fransen en je dit nu nog terugziet: ze verkopen stokbrood! (hebben we meestal als ontbijt gehad, jum)
Je in Cambodja uit moet kijken voor oplichters en zakkenrollers. Dat laatste heeft Gid helaas aan den lijve ondervonden.
Je in Cambodja zogeheten drijvende dorpen hebt; op het Tonlé Sap meer liggen hele dorpen op het water.
Het Tonlé Sap meer het grootste (zoetwater)meer is van Zuid-Oost Azië.
Het tempelcomplex van Angkor wel 3000 vierkante kilometer omvat.
Wij 300 vierkante kilometer al veel vonden.
Er veel koeien en waterbuffels langs en soms ook over de weg lopen.
De koning van Cambodja de armen helpt en volgens onze gids er 20 jaar jonger uit ziet dan hij daadwerkelijk is.
De gids waarschijnlijk niet weet wat fotoshoppen is.
Gideon rare sprongen maakte toen opeens twee dikke ratten op zijn tas af kwamen rennen, net toen hij zijn schoenen aan het aantrekken was (gelukkig niet op onze kamer maar net buiten onze accommodatie.
Je gefrituurde vogelspinnen, slangen en insecten kunt eten op de markt.
Wij ons daar maar niet aan wagen.
De politie corrupt is.
De verkeersregels ons nog steeds niet duidelijk zijn.

We wel soepeltjes op ons fietsje tussen al het verkeer in redden.
We in een parkje in Siem Reap grote vleermuizen hebben gezien.
We na 1,5 week eindelijk fatsoenlijk hallo konden zeggen in het Khmer.
Het bloedpoepend heet is.
Amok fish een lekker Khmer gerecht is.
Gideon waterbuffel heeft gegeten en het best weg te knagen was.
We de zonsopgang hebben gemaakt bij Angkor Wat.
Het Angkor bier minder lekker is dan het Singha bier.
In Phnom Penh een giga casino zit.
Gideon er niet heeft verloren en dat dat een wonder heet.
Het opviel dat er bijna alleen maar vrouwelijke croupiers werkten en de zaalbediendes allemaal in minirokjes lopen.
In het casino mooie versiering was, een grappig optreden van een Thaise boyband en een zaal met rotsen en kleine watervallen.
We de Bayon tempel allebei het mooist vonden.
Gideon zijn bankpas en Samsung S4 zijn gejat bij de Bayon tempel.
We met de fiets naar Angkor Wat zijn gegaan en Gid een platte band had.
Dat we die voor 1 dollar konden laten plakken.
De meeste Cambodianen maar een paar woorden Engels spreken.
Zelfs Karen weleens met 'sir' werd aangesproken.
Tuktukchauffeurs de hele tijd roepen 'tuktuk'? (uitgesproken als toektoek) 'where you go today?', 'killing fields?'...
Je op de markten in Siem Reap heel veel fish spa's ziet.
Het veel grotere vissen zijn dan in de Nederlandse fish spa's.
Karen gratis aan haar voeten liet knabbelen door de vissen in de vijver die bij onze accommidatie lag in Siem Reap.
Je Phnom Penh in 2 dagen gezien kunt hebben.
Cambodja leuk was voor een keer maar we niet snel terug zullen keren.

Wist je dat... we terwijl we dit schrijven in een heel muf ruikend internet cafe zitten. combinatie van zweetvoetenlucht met een ruimte die niet geventileerd wordt. De beheerder ziet eruit als Salvador Dali (zijn snor dan, plak die op een Thai

Wink
zet er een foute zonnebril op en je bent klaar). Nog meer irrelevante details van onze reis? nope, that was it!
Laughing

Groetjes van ons xxx

Cathalijne

Errug leuk :-))))

Cathalijne

Maar nee, niet (meer) naar Cambodja!