Karen-Gideon.reismee.nl

Siem Reap of Battambang...of toch Siem Reap

Goedemorgen allemaal,

Hier weer het nieuwste verhaal van de twee globetrotters. Zoals jullie gisteren wellicht hebben gelezen, worden onze reisplannen enigszins in de war geschopt aangezien de telefoon en een bankpas van Gideon zijn gestolen. Aanvankelijk zouden we de boot naar Battambang nemen omdat dit een prachtige tocht zou zijn, maar dat plan kunnen we op ons buik schrijven na alle toestanden. We moeten wachten tot de grote politiechef van de Tourist Police aanwezig is zodat de formulieren kunnen worden getekend. De eigenaar van ons hotel tipte ons om er gewoon vroeg heen te gaan en te proberen met een klein geldbedrag het proces te versnellen. We zitten best in de rats, want de laatste bus naar Battambang vertrekt om half twee. En de aangifte hebben we nodig om straks bij de verzekering de schade te verhalen.

We kruipen dus om 8 uur in een tuk-tuk en laten ons naar the Tourist Police brengen die bij de ingang van de tempelcomplexen te vinden is. Een behoorlijk verbaasde blik van de medewerker van gisteren die verontwaardigd reageert met 'I told you to call at ten o'clock, my boss is not here yet'. We leggen nogmaals uit dat we haast hebben en de bus moeten halen maar er is niets wat hij kan doen. Een voorzichtige vraag of er iets is wat wij kunnen doen om het proces te versnellen wordt negatief beantwoord. We zeggen dat we graag willen wachten, maar we worden naar buiten gesommeerd. We blijven heel erg beleefd en kijken een beetje zielig voor ons uit. We hebben meteen in de gaten dat boos worden ons helemaal niet zal helpen, integendeel. Kennelijk wekt dat medelijden en na een half uur komt de politieman bij ons om te vertellen dat zijn baas onderweg is.

Inderdaad worden we na een minuut of 20 uitgenodigd om weer binnen plaats te nemen aan het bureau. De formulieren zijn klaar maar eerst moet Gid nog ergens tekenen dat hij de aangifte heeft ontvangen. Dan begint de man over een donatie die we kunnen geven omdat de beste man zelf het papier moet betalen. Gelukkig heeft de hoteleigenaar ons ingelicht en willen wij deze 'donatie' wel doen. Wanneer we dit niet doen zou het wel eens kunnen dat we nog een paar uur moeten wachten. We schuiven 10 dollar over de balie met de vraag of dat voldoende is. De man knikt instemmend en laat het biljet soepel in zijn achterzak verdwijnen. Zo gaat dat dus in Cambodja.

Gelukkig hebben we het allemaal toch nog redelijk op tijd geregeld en in volle vaart rijden we terug naar ons hotel. Met een beetje geluk halen we de bus van half elf zelfs nog. Spannend hoor, maar helaas was de haast voor niets. De bus van half elf zit helemaal volgeboekt. Tot onze grote schrik zit ook de bus van half twee helemaal vol en kunnen we vandaag dus niet meer afreizen naar Battambang. Eventueel zou een taxi nog kunnen maar we beluiten ons hele reisplan om te gooien. De boottocht naar Battambang was de voornaamste reden om er naar toe te gaan en om voor een nacht deze plaats te bezoeken lijkt ons zonde van de reistijd want van daaruit moeten we ook weer een flinke reis naar Phnom Penh maken. Gelukkig kunnen we een extra nacht op ons vertrouwde plekje blijven, al is het in een andere kamer.

We besluiten om morgen de boot naar Phnom Penh te nemen. Een boottocht van 8 uur over het grootste meer van Zuid-Oost Azie, het Tonle Sap meer. We boeken twee tickets en moeten daarna de dag in Siem Reap door zien te komen. We kuieren nog wat rond over marktjes en besluiten een rustdag te nemen. Ook wel eens lekker want meestal houden wij de vaart er aardig in. Zo luieren we een paar uur in het pierenbad waar we eerder deze week ook al waren. Het lijkt wel een Duits Russische geriatrie afdeling en we vallen een beetje uit de toon. Maar...we poedelen lekker in het bubbelbad, er staat een snookertafel voor Gid en Ka leest er lekker op los. Het lijkt wel vakantie.

Wink

Vanavond maar weer op tijd naar bed. Morgen loopt de wekker af om kwart voor 6 en hebben we een hopelijk prachtige boottocht voor de boeg. Of dat werkelijk zo is, lezen jullie in de volgende verhalen van Ka en Gid.

Heel veel liefs van ons.

PS is het nog steeds zo koud in Nederland en is iedereen al klaar voor de Carnaval??

André

Jammer dat dit jullie overkomen is maar laat het de vakantie niet verpesten! Zo te lezen doen jullie dat ook niet.fijne bootreis morgen ! Het is hier redelijk goed weer om carnaval te vieren.liefs uit nl!