Karen-Gideon.reismee.nl

Oostelijke Baray, wats deel 2

Goedemorgen luitjes,

Vandaag nemen we het ervan vergeleken met gisteren. Pas om 6 uur loopt ons wekkertje af. We hebben een tuk-tuk gereserveerd die we vanaf 7 uur tot onze beschikking hebben. Voor de koets met chauffeur betalen we voor de hele dag 18 dollar. Hij zal ons langs een aantal tempels rijden die we gisteren nog niet hebben bezocht. Overigens zijn er zoveel tempels dat je ze nog niet in twee weken allemaal goed zou kunnen bekijken. Maar wij zijn doorsnee toeristen en volgen de routes die de meeste toeristen ook nemen. Het gebied nabij Siem Reap is verdeeld in Barays. Gisteren bezochten we het meer cenbtrale deel en vandaag staat de Oostelijke Baray op het programma. De tempels van vandaag zijn iets mider bekend en worden door dagtoeristen meestal overgeslagen. Dit betekent dat het er veel rustiger is dan de enorme drukte waar we gisteren mee te maken hadden.

Om 7 uur staat 'a driver called Wanda' geduldig op ons te wachten. Het is een paar kilometer rijden naar het begin van het tempelcomplex. We hoeven vandaag geen tickets meer te kopen want wij hebben onze '3-dagen pas'. Bij begin van het park word je gecontroleerd maar ook op elke tempel staat iemand te controleren. Naar binnen sneaken zal een behoorlijke opgave zijn.

We slaan voor Angkor Wat af naar het oosten richting Pre Rup, een tempel uit de 10e eeuw. We lezen vluchtig waar de tempel voor diende in het boek, maar het is niet blijven hangen.

Laughing
Bij de tempels overigens maar sumiere info over het object. De vele verkopers die hier gidsen verkopen haken daar handig op in. Bij elke tempel staan er wel een paar die je 'voor weinig' een gids aan willen smeren. Het woordje 'nee' kennen ze ook vandaag niet, hetgeen vele toeristen op de zenuwen werkt. De Pre Rup valt met name op omdat het stenen olifanten heeft die de tempel bewaken. Erg mooi om te zien. Vanaf de top zou je Angkor Wat moeten kunnen zien volgens onze gids, maar die vlieger gaat niet op. Sowieso is de gids die we hebben enigszins gedateerd...een koopje op marktplaats. We weten nu waarom. Tempels die volgens onze gids niet toegankelijk zijn door restauratie worden vrolijk bezocht door de toeristen.
Wink

Zo bezoeken we nog de Mebon en de Ta Som, waar volgens onze gids een reusachtig buddhabeeld in een kapokboom zou zijn vergroeid, maar deze wordt door ons niet gevonden. Verder gelukkig wel nuttige informatie en zo leren we dat de Neak Pean vroeger een badplaats was. Dat u het even weet. Als laatste tempel staat de Preah Khan op het menu. Deze tempel is enorm groot en de vele trapjes maken haar tot een flinke kuitenbijter. Na een stevige lunch gaan we er toch nog even tegenaan.

We bezoeken nogmaals de Angkor Wat, het paradepaardje van Cambodja. Door de stand van de zon verandert het aanblik en zelfs de kleur van de tempels. Ka zoekt een rustig plekje in de schaduw terwijl Gid nog even op fotojacht gaat. Hij merkt dat je vanaf de zijkant prachtige plaatjes kan schieten zonder dat toeristen met massa's onvrijwillig op onze foto's poseren. Onze driver called Wanda wacht wederom geduldig bij de ingang en sprigt steeds op wanneer we in zicht zijn. Ook nu weer. We hebben voldoende tempels gezien en gaan terug naar ons hotelletje. Een lekker douche om de stof eraf te spoelen en we zijn er weer helemaal bij. Of de avond ons nog avonturen gaat brengen lezen jullie een volgende keer.

Liefs, Ka en Gid

Mariet

Prachtige verhalen Ka en Gid, geniet van het lekkere weer ben jaloers verlang ook naar zon!liefs

Marjolijn

Ik geniet van jullie verhalen! Nog heel veel plezier samen.

Cathalijne

Ahaaa.... die gids was dus een boekje.... geen mannetje (ik denk al: een koopje op Marktplaats!?) ;-)