Karen-Gideon.reismee.nl

Chiang Rai, de motormuizen

Hallo allemaal,
We hebben heerlijk geslapen. Deze bedden zijn werkelijk goddelijk! Bij de receptie huren we een scooter. Deze wordt bezorgd en bij aankomst blijkt alleen dat het dit keer geen automaat is, maar een semi-automaat. Ehh... Gid krijgt een spoedcursus schakelen op een scooter, die door de bezorger wordt verzorgd. Na het testritje besluit hij het erop te wagen, met de afspraak dat als het niet lukt, we 'm kunnen komen ruilen. Vol goede moed vertrekken we richting de witte tempel, de Wat Rong Kuhn.l Via highway I is het zo'n 13 km rijden, ten Zuiden van Chiang Rai. Het is een van de grootste toeristische trekpleisters hier en dat wordt snel bevestigd. Drommen mensen staan in de rij om een foto te maken van het prachtige bouwwerk. Het is prachtig! We hadden al eens eerder foto's gezien maar als je de tempel in het echt ziet, valt je mond open, zo mooi
Surprised
. Er staan meerdere gebouwen omheen die door dezelfde kunstenaar zijn verfraaid. Als we via de achterdeur uit een tentoonstellingsruimte lopen, zien we de kunstenaarChalermchai Kositpipatin levende lijve rondlopen (dankzij de opmerkzaamheid van Gidje). Hij is al 20 jaar met zijn kunstwerken bezig, dat is ook zo lang als deze witte tempel al staat. Het geheel is nog niet af, it's still work in progress (verwacht wordt dat het af is in 2070!). Hij heeft de tempel gebouwd om een centrum te zijn van leren en meditatie, en daarnaast zodat mensen iets kunnen opsteken van de boedhistische leer.
Er wordt vanmiddag vergaderd door het personeel, waardoor het stuk voor de tempel eerder sluit. Overigens kunnen we de tempel helaas niet in, vanwege werkzaamheden aldaar. Jammer, maar het voordeel voor ons, is doordat de poorten op een gegeven moment worden gesloten, wij mooie foto's kunnen schieten zonder dat er 30 andere toeristen in beeld staan.
Voor we weer op ons scootertje kruipen (dat eerder een motor is, vanwege het vermogen van het ding), snavelen we nog een lekkere curry weg. Gid heeft de smaak te pakken en het schakelen op onze motor gaat prima. we maken er een mooi ritje van en rijden naar de 20km verderop gelegen waterval Khun Kon. Het is een prachtige rit langs rijstvelden en pittoreske dorpjes.
De 70 meter hoge waterval ligt verstopt in een vallei. Het laatste stuk van zo'n 1,5km leggen we te voet af. Het is geen behoorlijke klim die geen seconde verveelt. De natuur is geweldig. Eenmaal boven worden we ruimschoots beloond voor onze inspanning; de waterval is prachtig en geeft een heerlijk verfrissende mist van waterdruppels af. Lekker verkoelend en verfrissend.
Wanneer we onze toch vervolgen, denkt een roofvogel in een bruin en zwart jasje rustig op zijn ooie dooie gemakje de weg over te kunnen steken, rechts van ons in een hoek van 90 graden (at 3 o' c clock zouden ze op z'n Engels zeggen). Alleen, met de snelheid van zijn vlucht en de snelheid van onze scooter, schatten we in dat dit een vogel-mens-scooter botsing gaat worden. Ai ai ai! Het is dat Gid het gas losliet, anders hadden we aan aanvlieging gehad! lol
Laughing
Ka schiet onderweg mooie plaatjes en wanneer we weer door Chiang Rai heen rijden besluiten we nog even een kleine tour langs de Menam Kok rivier te maken, als we opeens in de verte een enorme witte boeddha zien verrijzen in het landschap. Deze staat nog niet in onze gidsen, maar weet meteen onze aandacht te trekken. Nieuwsgierig als we zijn, snorren we richting het imposante bouwwerk. Het enorme boeddha beeld blijkt nog in aanbouw. dit blijkt de grootste zittende boeddha ter wereld te zijn/worden. Er staat een mooie witte tempel naast (ook nog in aanbouw) en een prachtige pagode die we tot in de top beklimmen. Op elke verdieping staan mooie houten boeddha beelden. Eenmaal in de top genieten we van het uitzicht.
Wat een heerlijke dag vol verrassingen weer, het zonnetje op onze bol, we genieten volop. We leveren onze scooter weer in bij ons hotel en aangezien het tegen etenstijd loopt zoeken we een restaurantje op. Ons oog is gevallen op Cabbages & Condoms. Rare naam voor een restaurant. Ze maken daadwerkelijk reclame met de garantie dat je door hun eten gegarandeerd niet zwanger wordt! Overal hangen spreuken over condooms en de leukste vonden wij "no glove, no love". De eigenaar van deze restaurantketen heeft er met zijn restaurants voor gezorgd dat het taboe rondom condooms werd doorbroken en het voor de Thaise mensen minder beschamend en ongemakkelijk werd om condooms te kopen. Het is net zo gemakkelijk als kool kopen op de markt!
Wink
(vandaar de naam)
Voor morgen hebben we een tour geboekt en moeten we om 8 uur klaar staan. Geen tijd te verliezen, deze motormuizen kruipen het bed in.
Liefs, Ka & Gid