Karen-Gideon.reismee.nl

Chiang Mai zoo

Een zeer goede middag lieve friends & fam,

Hier weer een bericht uit het zonnige Thailand. Onze trouwe volgers zullen bij deze titel denken; zijn jullie nu alweer naar de zoo? Yup, nadat het vorig jaar zo goed is bevallen, besluiten we ook deze trip weer een bezoek te brengen aan de Chiang Mai zoo. Na het ontbijt springen we dus weer op de scooter en kunnen we binnen no time het park in.

Nog voor binnenkomst blijkt dat vandaag ook hele schoolklassen kinderen de dierentuin bezoeken. Kleintjes nog maar, groep 3-4 schatten we zo. Ze hebben allemaal dezelfde outfit aan in een mooi fel kleurtje (dat per groep verschilt), een petje op en een veel te grote tas op de rug. Het geheel ziet er behoorlijk strak georganiseerd uit, ze lopen allemaal netjes in rijen achter elkaar aan. Een ding staat vast: het zijn schattige kindjes om te zien en het is grappig dat sommigen ons begroeten met hello! Cute cute.

Nummer 1 reden dat we dit park bezoeken is aangezien je er giraffen kunt voeren. Vorig jaar hebben we banaantjes gevoerd aan de giraffen en dit jaar hopen we dit weer te kunnen doen. Blijkt bij aankomst in de Africa zone dat het nog geen voedertijd is... :-( We besluiten eerst de rest van het park te bekijken en dan later weer terug te komen -> met succes! Als we terugkomen blijkt er een vrouwtje te zitten die voor 10 baht eten verkoopt; een bosje kouseband en een bosje groen met een geel bloemetje (we zijn geen kenners). Gidje slaat meteen zijn slag en geeft deze langnek creatures te eten. Ze krullen hun lange paarse tongen eromheen en smikkelen het zo naar binnen. Het moge duidelijk zijn dat het niet bij 10 baht is gebleven

Wink
we zijn helemaal los gegaan. De giraffen zijn vandaag niets tekort gekomen, zullen we maar zeggen.

Na dit spektakel besloten we als laatste nog een bezoek te brengen aan de panda's, in de hoop dat de schoolklasjes nu ergens anders in het park vertoeven. Als we er aankomen, blijkt net een groep schoolkinderen te zijn neergestreken voor het panda verblijf. We kopen snel een kaartje van 100baht en gaan naar binnen -> daar is de kust veilig. We treffen twee panda's die lekker aan hun middagmaal zijn begonnen. Wat dat betreft hebben we toch maar weer mazzel, we zien ze in actie

Smile
. Supercute om te zien natuurlijk, dat hoeven we er eigenlijk niet bij te vertellen. De panda die met grote takken in de weer is, heeft hierbij een grappig systeem. Hij stopt meerdere takken tegelijk in zijn mond, breekt dan de takjes af zodat ie alleen nog de bladeren in zijn mond heeft, pakt deze vervolgens met zijn poot vast en knaagt er op los. Hij zit recht tegenover ons, op nog geen 4 meter van ons vandaan en met zijn zwarte kraaloogjes weet hij ons zo af en toe te eye-ballen.

Het is vandaag een heerlijke dag. Het is erg helder, we zien een strakblauwe lucht boven ons en dat is ongekend. Meestal is het heiig. Na ons dierentuinbezoekje besluiten we dan ook naar een uitzichtspunt te rijden op de nabijgelegen berg. Dit geeft mooi uitzicht over de stad. Het oude centrum van Chiang Mai heeft de vorm van een vierkant, is omgeven door een muur en om die muur heen loopt een rivier, ook in een vierkant. Vanaf het uitzichtspunt is dit goed te herkennen. Leuk om te zien.

Als laatste doen we vandaag de Wat U Mong aan. We weten niet precies hoe we er naartoe moeten rijden, maar doen een goede gok en rijden via het universiteitsterrein in de richting waar de tempel zou moeten liggen. Het wordt nog even spannend, want de benzine is bijna op en het pijltje zakt steeds verder in het rood... we rijden door kleine straatjes, geen benzinepomp te bekennen hier. Straatje links, straatje rechts, doodlopend straatje, weer even terug. We tuffen zo een poosje voort en staan voor de keuze links of rechts, als we warempel aan onze rechterhand het bord Wat U Mong ontdekken.

Smile
gevonden!

De Wat U Mong is een tempel in het bos gelegen. Deze tempel staat bekend om zijn rustige bosrijke omgeving, uitermate geschikt voor meditatie en daarnaast is het bekend om de tunnels die onder de stoepa door lopen. Die tunnels en het klooster zijn rond het jaar 1380 gebouwd, maar zijn een hele poos verlaten geweest en sinds 1940 herontdekt en weer in gebruik genomen. We treffen er vele monniken die de paadjes aan het schoonvegen zijn. Als eerste lopen we naar de stoepa en daarna verkennen we de tunnels die eronderdoor lopen. We kunnen ons voorstellen dat dit een fijne plek voor de monniken moet zijn om te mediteren. Het straalt rust uit en bovendien is het lekker koel in de tunnels

Wink
altijd chill.

Terug op de scooter is onze belangrijkste missie zo snel mogelijk een tankstation vinden. Kaatje vraagt aan drie meiden die ons op een scooter voorbij rijden of zij weten waar het dichtsbijzijnde tankstation ligt. Ze wijzen ons in de goede richting en we hebben het gered. Tik-m-aan!

De avond valt en na een lekkere Thaise maaltijd in ons favo restaurantje komt er weldra alweer een einde aan ons Chiang Mai avontuur. Morgenvroeg pakken we de bus naar Chiang Rai, een stad die nog Noordelijker ligt. Vanavond gaan we waarschijnlijk nog even voor een heerlijke voetmassage en daarna vroeg het nestje in.

To be continued...