Karen-Gideon.reismee.nl

Ayutthaya

Hoi lieve lezers,

Hopelijk valt de winter een beetje mee in Nederland. Wij treffen het voor wat betreft het weer. Temperaturen tussen de 25 en 30 graden en naast de sluierbewolking regelmatig een lekker zonnetje. We zijn er vandaag weer vroeg bij. Al om tien uur vertrekt de trein van Pak Chong naar Ayutthaya, een treinreis van ongeveer 3 uur. Op het station nemen we afscheid van Jordi en Anna en ontmoeten meteen weer anderen waar we de tijd op het station mee doorbrengen. Een gepensioneerd echtpaar uit Oregon die hun roots in Limburg hebben (Maastricht) en een jong frans koppel dat maar liefst 17 maanden de wereld rondtrekt. Het Amerikaanse koppel volgt dezelfde route dus die zullen we ergens in Chiang Mai of Cambodja wel weer tegenkomen.

De trein vertrekt op Thaise tijd, dwz een half uur later dan gepland. Het is druk en we weten maar net een plek te bemachtigen tussen de vele Thai. Continu lopen verkopers voorbij in de trein die allerlei etenswaren verkopen. Onbekende stukken fruit en onherkenbare stukken vlees worden gretig afgenomen door de Thai. Rotzooi maken kunnen ze ook. De meeste afval wordt zo door het raam naar buiten gegooid. De Thai zijn sowieso gek op plastic tasjes. Je kunt niets kopen zonder dat er een zakje om heen gaat, of twee eventueel want ze moeten kennelijk op.

Wanneer we in Ayutthaya aankomen, lopen we meteen naar het loket om een treinticket te bestellen voor de rit naar Chiang Mai morgenavond. Helaas is deze trein al volgeboekt en ook de dagen erna zijn geen tickets voorradig. We kunnen eventueel vanavond nog mee of de volgende dag proberen of er mensen gecancelled hebben. We beraden ons terwijl we naar onze nieuwe accomodatie lopen. We besluiten ons even op te frissen en dan toch vanavond maar de trein te pakken. Dan maar een dag langer in Chiang Mai, hetgeen we geen straf vinden aangezien we het daar vorig jaar zo naar ons zin hebben gehad. We huren een paar fietsen en sturen terug naar het station waar we tickets voor de nachttrein van vanavond halen. Om 9 uur zal deze vertrekken en dat betekent dat we een uurtje of 6 hebben om Ayutthaya te verkennen. Gelukkig hebben we de fiets.

Laughing

Ayutthaya blijkt een heel leuk stadje. Een groot openluchtmuseum waar verschillende ruines uit een ver verleden, verhalen vertellen over de oude koningen. In de dertiende eeuw was Ayutthaya de hoofdstad van een enorm rijk, maar werd door de Birmezen in de eeuwen daarna met de grond gelijk gemaakt. Nou ja, niet helemaal want we hebben de ruines nog (ruwines dus, maar ons bekende teken hiervoor kent deze pc niet

Wink
). Daarna is het eeuwen niet of nauwelijks bewoond en dat betekent dat de natuur zijn gang heeft kunnen gaan. Heel bijzonder is een beeld dat vastgegroeid zit in een grote boom. Zie de foto's.

We fietsen van het ene naar het andere overblijfsel en het fietsen is erg leuk en relaxed. Zo fietsen we langs olifanten waar toeristen een ritje op kunnen maken. Slurfs up, dude!
Helaas hebben we te weinig tijd om het stadje verder te verkennen en we troosten elkaar met de mededeling dat we een goede reden hebben om hier nog eens terug te komen.

We verfrissen ons nog even lekker in de kamer die vannacht onbeslapen zal blijven en de medewerkers kijken raar op wanneer we om half acht uitchecken. Van gekkigheid geven ze ons 40% korting. Kijk, Bangkok, zo kan het ook. Wanneer we aankomen op het station blijkt ook dat we de taxi niet hoeven te betalen. Wat een service. Die krijgen een goede review van ons, want ook de kamer zag er schitterend uit. Baan Kong Homestay voor diegen die Ayutthaya binnenkort aandoen.

Wink

Nabij het station snavelen we nog een heerlijke curry weg en even later staan we keurig op tijd op het perron te wachten op de trein van 9 uur. Ook in Ayutthaya Thaise treintijden. De lokomotief scharrelt rond tienen het station op. Onze bedden zijn al opgemaakt en de meeste medereizigers liggen al te tukken. Wij drinken er nog eentje en kruipen dan ook ons nestje in. Vorig jaar hebben we heerlijk geslapen in de trein en kwamen we goed uitgerust aan in Chiang Mai. Of dat wederom het geval is, lezen jullie in ons volgende avontuur.

Welterusten, Ka en Gid

esther

Wat heerlijk om dit te lezen. Jullie schrijven leuk. Ben benieuwd hoe de reis verder gaat! Groetjes Esther

Mandy

Geweldig om jullie verhalen te lezen!!! Veel plezier samen en geniet ervan!!! Veel liefs xxx

André

Geniet lekker.jullie geven me mooie ideeën voorv straks.liefs uit een winters Nederland x