Karen-Gideon.reismee.nl

Op naar Khao Yai National Park

Hallo allemaal, Sawasdee krap/ka

Het wekkertje loopt al vroeg af en al snel zitten we in een tuktuk die ons naar Victory Monument brengt. Hier wacht een Minivan op ons die ons naar Pak Chong zal brengen. Dit stadje ligt aan de rand van het Khao Yai National Parc waar we de komende twee dagen ons kamp opslaan. Van de chauffeur moeten we apart voor de bagage betalen, voorlopig het laatste Bangkok scammetje. We betalen gewillig 100 Baht (2,75 euro) zodat we er niet ergens onderweg uitgegooid worden. Ook hebben we geen zin in discussie, dus toe maar. We hopen dat hij er gelukkig van wordt...

Innocent

Na 3 uurtjes komen we aan bij ons nieuwe onderkomen. Ze hebben ons keurig afgehaald vanaf Pak Chong Station en zo staan we ineens in de Greenleaf lodge, het bedrijf dat ons twee dagen meeneemt en de wildlife zal showen. Het Khao Yai Park is het oudste park van Thailand en zodoende ook bekend bij de toeristen. Het is geen luxe resort. Onze douche geeft uitsluitend koud water en er is ook geen airco. Voor twee dagen moet dat kunnen.

Aangezien de reis spoedig is verlopen moeten we wat tijd doden. Onze eerste trip gaat om 3 uur in de middag van start. In de lodge maken we kennis met anderen die ook de trip gaan maken. Een groep Fransen en er zijn ook wat Nederlanders. Deze eerste uitstap zullen we nog niet het park zelf bezoeken maar we doen verschillende attracties in de buurt aan. We stoppen eerst bij een klein meertje waar de gids ons op wat eekhoorns wijst. Het meertje is te aanlokkelijk en al snel liggen de meeste deelnemers in het verkoelende water te weken. Gidje doet vrolijk mee terwijl Ka vanaf de kant de foto's schiet.

Hierna bezoeken we een tempelcomlex en dit keer niet om de prachtige tempels maar om de grotten die op het tempelcomplex liggen. We krijgen een zaklamp en dalen via een steile trap af naar donkere grotten. De gidsen vinden al snel bijzondere dieren die hier leven. Het zijn enge dieren en enkele personen laten veelpotige dieren over zich heen lopen. Ons niet gezien, als ze een lief klein tijgertje hebben dan willen we wel meewerken. Een van de dieren is een bekende voor de Harry Potter fans onder ons. In zijn vierde film ( the goblet of fire) wordt de Scorpionspider gebruikt tijdens een van de lessen door Mad eye Moody om de drie onvergeeflijke spreuken te demonstreren. Bekijk de foto's maar en de kenners begrijpen meteen waar we het over hebben.

Verder leven in de grot nog duizenden vleermuizen die nu het buiten nog licht is, keurig met de voetjes aan het plafond hangen. Af en toe scheert er een vlak langs je heen, maar raken doen ze ons gelukkig niet. Tegen de schemering verlaten we de koelte van de grot en zoeken een mooie plek uit waar we even later miljoenen vleermuizen aan ons voorbij zien trekken. In een lang lint trekken ze spiralen door de lucht. Dit gaat zo een uur lang door. Erg imponerend en met behulp van de telelenzen van onze gidsen krijgen we nog beter beeld. Dan zit onze eerste natuurtrip er op. We worden weer teruggebracht naar het Greenleaf complex en laten ons een heerlijke Thaise curry voorschotelen. Een Singha biertje voor Gid erbij...Life's good :-)

In de lodge komen we aan de praat met een Nederlands stel, Jordy en Hanna. Ook zij hebben al heel wat van de wereld gezien en met al de verhalen over onze reizen is de avond zo voorbij. Op naar bed, want morgen vertrekken we al om 8 uur naar het Khao Yai Park. Wildlife die we onder andere kunnen tegenkomen zijn olifanten, tijgers, slangen, neushoornvogels en schorpioenen. Spannend!! Morgen lezen jullie of we deze dieren inderdaad zijn tegengekomen.

Iedereen dank voor alle leuke reacties. We vinden het super om te horen dat jullie er ook plezier aan beleven. Tot gauw.

Liefs, Ka en Gid