Karen-Gideon.reismee.nl

Back in Bangkok

Lieve allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is hij dan; ons eerste reisverslag in 2015 van de avonturen van Kaatje en Gidje! Inmiddels hebben we 2 dagen Bangkok achter de rug, hoewel we er de eerste dag niet helemaal bij waren vanwege de lange reis. De reis verliep voorspoedig. Bus en trein reden op tijd en in het vliegtuig zaten we met z'n tweetjes in een tweezitter bij het raam. Al gauw na vertrek proberen we te gaan tukken maar een kloon van Maarten 't Hart zit uitgebreid te vertellen over zijn reizen naar Thailand tegen een jong stel achter ons. Zijn hoge stem werkt Gidje al snel op de zenuwen. Kaatje weet nog 4 uurtjes te pakken maar Gidje slaapt hooguit twee uurtjes. Wanneer het net licht is komen we plaatselijke tijd 7 uur aan. We nemen de skytrain richting centrum en zitten al snel als haringen in een ton tussen onuitgeslapen Thai en scholieren in gepropt. Bij elk station staan dikke rijen wachtende mensen die zich er nog bij wurmen dus onze plek wordt er niet ruimer op. Enfin, een hernia verder komen we op het eindpunt aan. Laat die Thaise massages maar komen.
We nemen een tuktuk naar ons hostel en we betalen natuurlijk veel te veel voor het ritje (we moeten er weer even inkomen qua afdingen). De chauffeur zal zich wel een breuk hebben gelachen en voor de rest van de dag vrij hebben genomen. Ons hostel ziet er goed uit. We hebben het penthouse gekregen op de 6e verdieping. Yihaa, we zijn als een kind zo blij en vooral als we horen dat we over een half uur al terecht kunnen op onze kamer ook al is het pas half 10 's ochtends. Er is geen lift dus het is wel een pittige klim omhoog, maar dan heb je ook wat. Het is schoon en het bed ligt heerlijk.
Na een kleine opfrisbeurt gaan we op pad richting het koninklijk paleis en haar tempels. Het is een giga groot paleis waar je gepast gekleed naar binnen kunt. Gidje mag mee in een gehuurde broek waar we gelukkig geen foto's van hebben. Het is heel erg druk en heel heel erg toeristisch. We voelen ons al snel weer als de beroemde haringen in een ton wanneer we snel langs de wereldberoemde smaragden boeddha lopen. Deze carnavalsoptocht (ingeving door Gidjes broek) kan - zo denken we - nooit de opzet zijn geweest van de levensovertuiging van boeddha. We struinen twee uurtjes in het paleis rond, maar het haalt het niet bij de Wat Pho die we vorig jaar al bezochten. Als je dan bedenkt dat je voor het paleis 10x zoveel betaalt dan voor de Wat Pho...
We sjokken tussen de drukke menigte richting de rivier die door Bangkok heen loopt (Chao Phraya rivier) en waar een en al bedrijvigheid heerst. We nemen de ferry naar de overkant waar de Wat Arun ligt, 'the demple of the dawn'. Via een heel eng stijl trappetje kun je naar boven klimmen vanuit waar je een mooi uitzicht hebt over de rivier. De trap omlaag lopen is minder prettig, sommige mensen klauteren achterstevoren omlaag. Als we de ferry weer terug naar overkant hebben gepakt, wandelen we richting ons hostel. We komen een klein leuk parkje tegen waar jeugdige tekenaars er vrolijk op los krassen. Het parkje dat Suan Saranrom heet is een oase van rust tussen al het drukke stadsverkeer. Het is er heerlijk vertoeven.
Na dit rustmoment gaan we naar Khao San Road. Dit is de markt/straat van Bangkok en elke toerist komt hier wel even een kijkje nemen. We eten een curry op een terrasje van een nabijgelegen straatje en komen tot de conclusie dat onze curry een beetje tegenvalt. We hadden ons er zo op verheugd. We zijn beter gewend of misschien wel verwend. Na al dat wandelen kunnen onze voetjes wel een massage gebruiken, dus dat laten we ons niet ontgaan. Daarna is het op naar ons hostel want onze ogen vallen bijna dicht. Onze eerste dag zit erop en gelukkig hebben we er nog een hele hoop voor de boeg!
xxx Karen en Gideon

Marjolein

Yeahh het eerste reisverslag van mijn favo wereldreizigers :-)!!!!
Dat wordt weer lekker meegenieten van jullie avonturen. Ik lig op dit moment met flinke griep in bed dus kan wel een opbeurend verhaal gebruiken. Geniet ervan lieverds! X